De verkiezing

Vier redenen om deel te nemen

Motiveer je klant
Promotie

Promotie en positieve media-aandacht voor jouw folder.

Consumentenwensen
Consumenten inzicht

Inzicht in de beoordelingen van consumenten.

Leer van je klant
Inzicht

Inzicht in hoe je presteert ten opzichte van deelnemende concurrenten.

Als je wint
Kroon

Als winnaar draagt jouw folder een jaar lang de titel binnen jouw categorie.

Hoe werkt het?

Folderaars kunnen zich aanmelden voor actieve deelname aan de verkiezing ‘Beste Folder Awards’. Actief deelnemen is zowel met een papieren folder als een online folder mogelijk in de volgende categorieën:

  • Bouwmarkt, Tuin & Dier
  • Elektronica
  • Persoonlijke Verzorging
  • Slapen & Wonen
  • Supermarkt & Slijterij
  • Warenhuizen

Om kans te maken op één van de titels, heb je minimaal 380 beoordelingen per categorie en per kanaal (papier/online) nodig. Motiveer je klant om te stemmen op jouw folder. Bekijk de mogelijkheden om campagne te voeren en beoordelingen te verzamelen.

Consumenten brengen tijdens de stemperiode een stem uit op hun favoriete folders. In de vragenlijst selecteert de consument een folder en maakt vervolgens een keuze om de papieren folder, de online folder of beide folders te beoordelen.

De consument geeft een folder een cijfer op de volgende aspecten:

Papieren folder

  • Opmaak: de folder ziet er aantrekkelijk uit met een mooie lay-out en een prettig leesformaat.
  • Aanbiedingen: de folder biedt scherpe en aantrekkelijke aanbiedingen.
  • Lokaal: de medewerkers hebben een vriendelijke houding en oprechte aandacht.
  • Overzichtelijk: de folder is duidelijk, informatief en prettig om te lezen.

Online folder

  • Opmaak: de online folder ziet er aantrekkelijk uit met een mooie lay-out en een prettig leesformaat.
  • Aanbiedingen: de online folder biedt scherpe en aantrekkelijke aanbiedingen.
  • Gemakkelijk: het is gemakkelijk om door de online folder te navigeren en te vinden waar ik naar op zoek ben.
  • Snel: het systeem om de online folder te bekijken/lezen werkt snel.

Naast de beoordeling op bovenstaande aspecten, worden ook de volgende vragen gesteld ten aanzien van het leesgedrag:

  • Hoe vaak lees je de folder?
  • Hoe grondig lees je de folder?
  • Heb je een aankoop gedaan na het lezen van de folder?

Bij een beoordeling laten consumenten hun persoonlijke gegevens achter, namelijk leeftijd, geslacht en postcode. Deze informatie wordt gebruikt in de analyse.

Als de stemperiode is geëindigd, starten we met de analyse van de beoordelingen. Hierbij beginnen we met de volgende controleslagen:

  • Bij twee of meer beoordelingen voor één folder in dezelfde categorie vanaf één e-mailadres, wordt één beoordeling meegenomen en worden de overige beoordelingen verwijderd;
  • Beoordelingen die volledig zijn ingevuld binnen een tijdsbestek van 90 seconden worden verwijderd aangezien zeer te betwijfelen is dat deze beoordelingen serieus zijn ingevuld;
  • Er wordt een controle uitgevoerd op door respondenten gebruikte IP-adressen. Bij meer dan drie beoordelingen vanaf één IP-adres voor één folder in dezelfde categorie worden drie beoordelingen meegenomen en de overige beoordelingen worden verwijderd.

Beoordelingen die voldoen aan deze controleslagen worden gebruikt voor de berekening van de eindcijfers. Houdt er dus rekening mee dat het aantal stemmen dat je hebt verzameld door deze controleslagen nog kan verminderen, wat ertoe kan leiden dat de stemgrens na de controleslagen niet behaald wordt.

Berekening van de eindcijfers

Wij vragen consumenten elk jaar hoe belangrijk ze elk aspect vinden. Dit belang per aspect heeft invloed op het eindcijfer. Hieronder zie je een voorbeeld hoe we dit belang laten meetellen en het eindcijfer voor elke deelnemer afzonderlijk berekenen. De percentages en cijfers zijn fictief.

Aspect Cijfer Belang Cijfer x Belang
Opmaak 7,5 40% 3,0
Aanbiedingen 7 30% 2,1
Lokaal 6 20% 1,2
Overzichtelijk 8 10% 0,8
Eindresultaat 7,1

Van alle eindcijfers voor dezelfde folder wordt vervolgens het gemiddelde eindcijfer berekend. Van het gemiddelde eindcijfer wordt een correctie op basis van het aantal beoordelingen afgetrokken om het gecorrigeerde eindcijfer te berekenen. Deze berekening is zo opgebouwd dat een hoger aantal beoordelingen zorgt voor een lagere correctie op het gemiddelde eindcijfer. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe we dit berekenen. De percentages en cijfers zijn fictief.

  Gewogen cijfer Aantal beoordelingen Correctie Gecorrigeerd eindcijfer
Folder A 6,83 380 0,20 6,63
Folder B 6,83 500 0,18 6,65
Folder C 6,83 750 0,14 6,69
Folder D 6,83 1500 0,10 6,73
Folder E 6,83 3000 0,07 6,76

Als de gecorrigeerde eindcijfers en het aantal stemmen per folder bekend zijn, weten we welke folders tot de genomineerden behoren. Binnen een categorie worden minimaal twee en maximaal vijf folders genomineerd. Er moeten minimaal twee folders per categorie zijn die de stemgrens hebben behaald, anders kan een categorie helaas geen doorgang vinden. Wanneer er meer dan vijf folders de stemgrens hebben behaald, worden de vijf folders met het hoogste gecorrigeerd eindcijfer genomineerd.

Categoriewinnaars

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijk uitreikingsmoment op het kantoor van Q&A Retail in Amersfoort. De genomineerde folder met het hoogste corrigeerde eindcijfer wordt de winnaar van de titel 'Beste Folder Awards' binnen de betreffende categorie. In elke categorie wordt zowel een papieren folder als een online folder bekroond.

Overallwinnaars

De categoriewinnaar met het hoogste gecorrigeerde eindcijfer wordt uiteindelijk de overallwinnaar. We kennen zowel voor papieren folders als online folders een aparte overallwinnaar toe.

Vakprijzen

Niet alleen de consument laat weten welke folders favoriet zijn, ook een jurypanel zal een papieren folder én een online folder tot winnaar uitroepen. Het jurypanel zal bestaan uit minimaal 5 leden die betrokken zijn bij het ontwerp, het drukken, de techniek, de distributie of verspreiding van de folder. Deze prijzen staan los van de eerdergenoemde consumentenprijzen.

Hoe worden de winnaars bepaald?
Er wordt een overleg georganiseerd waar alle juryleden bij elkaar komen. Ieder jurylid levert voorafgaand aan dit overleg drie genomineerde folders aan, zowel voor papier als online. Tijdens het juryoverleg worden alle genomineerde folders besproken en beoordeeld, waarna ieder jurylid voor papieren folders en online folders een top 3 maakt. Er worden per folder punten toegekend: de nummer één gerankt krijgt 3 punten, de nummer twee krijgt 2 punten en de nummer drie krijgt één punt. We tellen alle punten bij elkaar op en komen zo tot de winnaar: de folder met het hoogste aantal punten. Er worden twee vakprijzen vergeven: één vakprijs voor een papieren folder en één vakprijs voor een online folder.

Is jouw folder de winnaar? Gefeliciteerd! Met een licentiepakket kun je een jaar met het verkiezingslogo communiceren.

Bekijk het verkiezingsreglement